Postępowanie w niedrożności dróg łzowych u dzieci

prof. nadzw. dr hab. med. A. Grzybowski, dr med. Magdalena Gaca-Wysocka

Częściowa lub całkowita niedrożność dróg łzowych jest jedną z częściej występujących chorób okulistycznych wieku noworodkowego i niemowlęcego. Do głównych objawów niedrożności dróg łzowych należą łzawienie i obecność śluzowo-ropnej wydzieliny w worku spojówkowym. Najczęściej występuje wrodzona niedrożność dróg łzowych ze zwężeniem przebiegającym w obrębie przewodu nosowo-łzowego w okolicy zastawki Hasnera. (1,2,3 ). Występuje u 5-20% noworodków (3). Objawy wrodzonej niedrożności dróg łzowych pojawiają się zaraz po urodzeniu lub częściej po kilku tygodniach życia. W miarę wzrostu dziecka i występowania zwiększonej produkcji łez objawy choroby mogą się nasilać, a niekiedy ustępują na skutek samoistnego udrożnienia. Wrodzona niedrożność dróg łzowych może występować jedno- lub obustronnie, jednak zdecydowanie częściej występuje jednostronnie.

pełny tekst

********************************************************************************************************************************************************************************************

Więcej artykułów w zakładce dotyczącej krótkowzroczności:

www.okulistyka21.pl/edukacja/krotkowzrocznosc

Leczenie antybiotykami nie jest konieczne u większości dzieci z zapaleniem spojówek