Okulistyka21

Poznań walczy z krótkowzrocznością dzieci

Rosnąca popularność urządzeń mobilnych i zdalna nauka podczas pandemii sprawiły, że coraz więcej dzieci zagrożonych jest krótkowzrocznością. Aby temu zapobiec, Miasto dołącza do kampanii profilaktycznej, która ma pomóc uchronić młodych poznaniaków i poznanianki przed tą wadą wzroku.

 

– Szacuje się, że ok. 45 proc. młodych ludzi w Europie ma krótkowzroczność – mówi Jędrzej Solarski, zastępca prezydenta Poznania. – Ta wartość znacząco się zwiększyła w ostatnich dwóch dekadach, także z powodu pandemii COVID-19. Przyczyniła się do tego nauka zdalna, przez co dzieci większość czasu spędzały przed ekranami mobilnymi, a bardzo mało na świeżym powietrzu. Dlatego Miasto Poznań zaangażowało się w kampanię edukacyjną. 

 

Kampanię „Epidemia krótkowzroczności u dzieci. Co rodzic musi wiedzieć?” prowadzi Fundacja „Okulistyka 21”. Na jej czele stoi prof. Andrzej Grzybowski – okulista z wieloletnim doświadczeniem, który od ponad 15 lat udziela konsultacji w Poradni Okulistyki Dziecięcej w Owińskach. To założyciel i koordynator międzynarodowej grupy lekarzy zajmujących się leczeniem krótkowzroczności, mający na koncie liczne prace naukowe dotyczące epidemiologii i leczenia tej wady wzroku w Polsce i na świecie.

 

– Celem kampanii jest szerzenie wiedzy na temat czynników ryzyka występowania, metod zapobiegania i wczesnego diagnozowania krótkowzroczności – wyjaśnia prof. Andrzej Grzybowski. – Zachęcamy do stosowania prostych zasad, które pozwolą uchronić dzieci przed tą wadą wzroku, a w przypadku jej wystąpienia – pozwolą na odpowiednią korekcję i ewentualne podjęcie leczenia. Dzieci powinny minimum dwie godziny dziennie spędzać na zewnątrz oraz jak najmniej czasu korzystać z urządzeń mobilnych. Raz w roku powinny zostać poddane badaniu wzroku. Rodzic powinien też reagować na wszelkie objawy, które mogą wskazywać na gorsze widzenie u dziecka i udać się z nim na badanie okulistyczne. Zachęcam wszystkich rodziców z dziećmi do badań w gabinetach okulistycznych, również w naszej Poradni w Owińskach. Tam dzięki kontraktowi z NFZ są one bezpłatne. 

 

Projekt „Epidemia krótkowzroczności u dzieci. Co rodzic musi wiedzieć?” rozpoczął się 1 października tego roku i potrwa do 23 grudnia. Kampania edukacyjna jest skierowana do rodziców i opiekunów prawnych dzieci. Wykorzystuje środki masowego przekazu, takie jak telewizja, internet (Facebook i YouTube) oraz strona internetowa realizatora. 

 

W ramach kampanii opracowane i udostępnione zostaną materiały edukacyjne dotyczące krótkowzroczności i artykuły popularnonaukowe, które w przystępny sposób wyjaśniają podstawowe zagadnienia dotyczące tej wady wzroku. Aby trafić do jak największego grona odbiorców i zachęcić ich do robienia badań profilaktycznych, zostaną przygotowane 3 krótkie spoty edukacyjne, które będą wyemitowane w telewizji oraz umieszczone na stronie internetowej realizatora.

 

Więcej informacji na temat kampanii można znaleźć na specjalnie przygotowanej stronie www.miopia.pl.

Do uczniów poznańskich szkół i ich rodziców trafią najważniejsze informacje dotyczące profilaktyki krótkowzroczności oraz kampanii edukacyjnej.

 

– Szkoły i przedszkola to kluczowe miejsca, jeśli chodzi o rozprzestrzenianie takich informacji – podkreśla Przemysław Foligowski, dyrektor Wydziału Oświaty Urzędu Miasta Poznania. – Chcemy dotrzeć do rodziców i przypomnieć im, jak ważne jest uczenie dzieci dobrych zachowań. Będziemy to robić za pośrednictwem dyrektorów szkół, z wykorzystaniem takich systemów jak np. dziennik elektroniczny. Zakładamy również, że nauczyciele będą dokładać starań, by wyrabiać dobre nawyki u dzieci.

 

Krótkowzroczność (inaczej miopia), wzrasta przede wszystkim u dzieci i młodzieży. Jeśli wystąpi u dziecka przed rozpoczęciem lub na początku nauki szkolnej, może do osiągnięcia dojrzałości wzrosnąć do poziomu tzw. krótkowzroczności wysokiej (czyli powyżej 6 dioptrii). Ta zaś często prowadzi do wielu poważnych konsekwencji, takich jak odwarstwienie siatkówki, jaskra czy zaćma. 

 

 

pl_PL