11 marca 2018 r. rozpoczął się światowy tydzień jaskry! Na całym świecie prowadzone są działania edukacyjne oraz profilaktyczne, a ich głównym celem jest uświadomienie ludzi, że jaskra, której skutkiem jest nieodwracalna utrata wzroku często przebiega bezobjawowo, dlatego tak ważne są regularne wizyty u okulisty celem jej wczesnego wykrycia.

Jaskra to grupa chorób oczu polegająca na uszkodzeniu nerwu wzrokowego – zwoju włókien nerwowych przenoszących sygnał z oka do mózgu. Często przyczyną uszkodzenia jest nadmierny wzrost ciśnienia wewnątrz gałki ocznej. „Jaskra to neuropatia nerwu wzrokowego o nieznanej jak dotąd przyczynie, która nieleczona nieuchronnie prowadzi do utraty widzenia. Dlatego tak ważne, jest wczesne jej wykrycie i podjęcie właściwego leczenia” – mówi prof. A. Grzybowski, kierownik Katedry Okulistyki UWM oraz Prezes Fundacji Okulistyka 21, która prowadzi program edukacyjny dla pacjentów nt. jaskry w 2018 r.

Jaskra jest często nazywana cichym złodziejem wzroku, ponieważ do uszkodzenia nerwu wzrokowego dochodzi stopniowo, przez co ludzie nie zdają sobie z niej sprawy. Okresowo mogą wystąpić bóle gałek ocznych, bóle głowy, zamazanie widzenia, tęczowa aureola wokół źródeł światła, ale często te symptomy nie są kojarzone z chorobą oczu. Gdy pacjent zaczyna zauważać, że z jego wzrokiem dzieje się coś niedobrego, np. że nie zauważa przedmiotów znajdujących się po bokach, strąca je lub potyka się o nie (tzw. widzenie tunelowe), często choroba jest już w bardzo zaawansowanym stadium.

Diagnostyka jaskry nie jest sprawą prostą, wymaga wielu badań i często kilku wizyt u okulisty” – komentuje prof. A. Grzybowski.

W Polsce problem jaskry dotyczy ok. 800 000 osób, ale każdy powinien przynajmniej raz w roku przejść pełne badanie okulistyczne, a osoby z grupy ryzyka nawet co 6 miesięcy.

Do czynników ryzyka rozwoju jaskry zaliczamy podwyższone ciśnienie wewnątrzgałkowe, wiek powyżej 40 roku życia, występowanie choroby w rodzinie, niektóre choroby, tj. cukrzyca, zaburzenia krążenia, nadciśnienie, choroby serca, niedoczynność tarczycy, krótkowzroczność, hipercholesterolemię oraz np. migrenowe bóle głowy” – dodaje prof. A. Grzybowski.

Więcej informacji dot. światowego tygodnia jaskry i związanych z nim działań można znaleźć m.in. na stronie Polskiego Towarzystwa Okulistycznego http://www.tydzienjaskry.pto.com.pl/, wkrótce też szerszy materiał dot. jaskry będzie dostępny na tej stronie.

Fundacja „Okulistyka 21” realizuje w 2018 roku program edukacyjny dot. jaskry dla seniorów z powiatu poznańskiego, w ramach którego rozpowszechniane będą materiały edukacyjne oraz prowadzone będą wykłady na Uniwersytetach III Wieku. Projekt realizowanyjest dzięki współfinansowaniu przez powiat poznański oraz firmę Santen.

**************************************************************************************************************************************************************************************

Dowiedz się jakie czynniki sprzyjają rozwojowi jaskry

pobierz ulotkę informacyjną