1. "Epidemiologia i leczenie krótkowzroczności na świecie", prof. Andrzej Grzybowski, lek. med. Maria Szwajkowska,

Krótkowzroczność na swiecie osiąga rozmiary rozmiary oraz prowadzi do powikłań, powodujących nawet utratę wzroku. Dlatego wazne jest leczenie i hamowanie rozwoju krótkowzroczności. Obecnie najlepsze efekty leczenia przynosi podawanie kropli z atropiną o stężeniu 0,01%. pobierz

2. "Krótkowzroczność dzieci - epidemia w erze smartfonów i nowy sposób leczenia", prof. Andrzej Grzybowski,

artykuł na temat krótkowzroczności dziecięcej dla pisma Hipoalergiczni, maj 2018, pobierz

3. "Możliwości leczenia krótkowzroczności w 2018 roku", prof. Andrzej Grzybowski, Gazeta Lekarska, 07-08 2018, 60-61,

U 5-10% wszystkich dzieci z krótkowzrocznością rozwinie wysoka krótkowzroczność (powyżej 6D), czyli choroba, która w swoim naturalnym przebiegu prowadzi do pogorszenia widzenia oraz związana jest ze znacznie większym ryzykiem innych poważnych chorób oczu. pobierz

4. "The Role of Atropine Eye Drops in Myopia Control", Andrzej Grzybowski, Alejandro Armesto, Maria Szwajkowska, Guillermo Iribarren and Rafael Iribarren,

udowodniono, że krótkowzroczność wynika z nadmiernego wydłużenia osiowego oka. Dlatego pojawiły się pewne opcje zapobiegania tego wzrostu, a co za tym idzie spowalniania postępu krótkowzroczności. Krople do oczu z atropiną są bardzo skuteczne, ale mają wyraźne ograniczenia i powodują komplikacje. Wykazano jednak, że stosowanie atropiny o niskim stężeniu ma mniej poważne skutki uboczne, a jest również skuteczne. pobierz

5. "Informacja dla rodziców nt. możliwości zahamowania postępu krótkowzroczności", lek. med. Maria Szwajkowska, prof. nadzw. Andrzej Grzybowski, pobierz

6. "Krótkowzroczność. Jak się pozbyć okularów?", Wywiad z prof. Andrzejem Grzybowskim dla portalu MedOnet

Między innymi o tym czy niedokorygowanie powoduje że oko zaczyna lepiej pracować a rowój krótkowzroczności zatrzymany oraz o tym czy suplementy diety poprawiają wzrok. pobierz

7. Rekomendacje Światowego Towarzystwa Okulistyki Dziecięcej w sprawie leczenia krótkowzroczności.

Krótkowzroczność zwieksza ryzyko powikłań okulistycznych oraz znacząco obciąża społecznie i ekonmicznie wiele osób na całym świecie. Dlatego wskazno na znaczenie zapobiegania jej wzrostowi. pobierz

8. "Atropine Treatment for Myopia", Amerykańska Akademia Okulistyczna, 2018 r.,

Raport z badań na temat skuteczności i bezpieczeństwa leczenia krókowzroczności za pomocą kropel z atropiną w zależności od jej stężenia. Zawiera też przegląd innych badań dotyczących stosowania stropiny. pobierz

9. "ChPL - kontrowersje, Czy musimy stosować się do zapisów Charakterystyki Produktu Leczniczego?", prof. Radosław Kaźmierski, Gazeta Lekarska, 11 2018, 40-41,

"Uzasadniona ordynacjaa leku off-label jest nie tylko uprawnieniem lekarzaa, lecz nawet - w uzasadnionych sytuacjach, jego obowiązkiem." pobierz

10. "Terapie krótkowzroczności", prof. Andrzej Grzybowski, Medycyna Praktyczna, 26.12.2018,

Artykuł na temat epidemiologi, profilaktyki i leczenia krótkowzroczności u dzieci. pobierz

11. "Ekspozycja na światło słoneczne zmniejsza krótkowzroczność u dzieci", Medycyna Praktyczna, 17.01.2019,

Artykuł opisujący wpływ aktywności na świeżym powietrzu na częstotliwość występowania i progresji krótkowzroczności u dzieci w wieku szkolnym. pobierz

12. IMI (Międzynarodowy Insytut Krótkowzroczności) - Uzupełnienie wytycznych dotyczących Zarządzania Klinicznego.

Meatanalizy badań na temat krótkowzrocznosc, materiały edukacyjne, fora internetowe, konferencje naukowe, materiały do komunikacji z pacjentem oraz programy proejktujące soczewki ortokeratologicznych. sprawdź

13. "Atropine to prevent myopia progression", prof. Andrzej Grzybowski,

Artykuł na temat skuteczności atropint w hamowaniu progresji krótkowzroczności. Przedstawiono także czynniki ryzyka i możliwe schamety leczenia krótkowzroczności u dzieci. pobierz

14. "Recepturowe krople do oczu z atropiną (0,01%) do długotrwałej terapii krótkowzroczności u dzieci", Aleksandra Sych, Monika Gajewska, Małgorzata Sznitowska, Andrzej Grzybowski, pobierz